Säkerheten först

I all sport är det viktigt att prioritera säkerheten, detta kan ofta betyda olika saker beroende på vilken sport det handlar om, men i motorsport görs detta flerfaldigt.

På banan

Olika former av motorsport tar ju plast på väldigt skillda underlag, en del körs på asfalt medan andra har grus eller jord som underlag. På asfalterade banor brukar man använda bariärer först av allt, det är tämligen vanligt att dessa är däck som staplas på varanda, detta både dämpar vid en avkörning eller krasch och gör så att man lätt kan bygga upp den igen.  Många banor har även avkörningszoner som består av gräs just utanför själva banan, detta är vanligt i sporter med riktigt höga hastigheter där ett stillaståede fordon skulle innebära risk för de andra deltagarna.

När man kör på jord eller grus händer det ofta att man är ute i det fria på antingen anlagda banor eller redan existerande skogsvägar och liknande. Här så använder man sig huvudsakligen av testförare och kontrollanter godkända av Svensk Bilsport som ser till att banan är säker. 

För föraren

I ett fordon i höga hastigheter utsätts föraren för ordentliga faror, därför har man utvecklat rejäl säkerhetsutrustning som man är väldigt noga med att alla som deltar använder. Detta inkluderar saker som en flamsäker overall för att skydda föraren och bilen skulle fatta eld efter en krasch, hjälmar för att förhindra skallskador, olika former av nack- och ryggskydd som drastisk sänker riskerna för allvarliga nack- ryggradsskador.

I fordonet

Men kanske det bästa sättet att ordna säkerheten för alla inblandade är att se till att fordonen är säkra och klarar av alla enventualiteter i sporten. Ett av de bästa exemplen för dett är förstås störtbågen som skyddar många förare från att biltaket krossar med om bilen skulle välta över på taket.

För publiken

Säkerhetsarbete måste även sträcka sig till att skydda publiken. Och exakt vilka åtgärdet detta innebär beror till viss del på vilken motorsport det handlar om. När det gäller motorsport på sluten bana där publiken sitter på läktare är det i regel ganska självskrivet hur man hanterar säkerheten. Läktaren placeras en viss avstånd från banan och ett metallstängsel kan ofta sättas upp som ytterligare skydd från eventuella delar som skulle komma flygande vid en krasch eller liknande.

I sporter som rally, enduro och liknande, där tävlingen sker ute i skog och mark är det svårare att kontrollera från arrangörernas sida. Medan de naturligvis måste uppmana publiken att stå på säkert avstånd och undvika saker som utsidan av kurvor kan de aldrig försäkra sig om att alla följer rekommendationerna till punkt och pricka. Alla måste därför ta sitt ansvar när det kommer till sporter som dessa.